Emma

Ifall någon funderar på att köpa julklapp till mig
För mig var julen alltid en stor grej när jag var liten. Jag växte upp med att jularna var likadana varje år; först jul hos farmor och sedan jul hos mormor med alla släktingar som hörde till. Jag tror det gav mig en förväntan som har övergått i saknad och sorg nu när jag är äldre. Det är bara mamma och jag nuförtiden och jag försöker att döda dom där förväntningarna jag har på att julen ska va som den varit, för den kan inte bli som den varit och det är ju bra ändå. Mina julminnen från när jag var liten är glittriga och skimrande som om det ligger en skir filt över det jag minns och jag vet inte om jag minns rätt. Jag hade aldrig någon aning om hur mamma stressade med julstäd och stök, eller hur mycket pengar hon spenderade på julklappar till mig och alla andra, eller hur hon alltid fick stå med all disk när det var över. Jag vill inte att julen ska vara sån, jag vill inte att julen ska vara magisk om det betyder att min mamma mår dåligt. Ärligt talat skulle jag vara okej med lite kinamat och ett tänt ljus i soffan med mamma; det är ju ändå sällskapet som gör julen magisk.
Önskelista 1 och önskelista 2 på den här bloggen innehåller båda några saker som jag fortfarande önskar mig. Antar att det är bra att veta vad en gillar och det indikerar ju även att jag inte bara önskade mig det on a whim, liksom, utan att jag faktiskt önskade mig det på riktigt. Det är inte hållbart med köpande för köpandets skull. Det "nya svarta" är att rensa hemma istället, i skåp och garderober, skrymslen och vrår. Men släng inte, utan skänk eller sälj.
Några saker jag i alla fall tänkt att jag behöver kommer här.
Ett eller två par strumpbyxor med hög midja och gärna lite tjockare tyg i överkant så att dom inte rullar ner eller går sönder bara en tittar på dom.
☞ Lakarn till dubbelsäng, sån med resår runt. Varför krångla till det i onödan liksom. Trots att gamla lakarn kan vara himla fina...
☞ Inläggssulor till mina Docs. Kanske nya Docs till och med, för nu har sulan lossnat för andra gången sedan jag fick dom lagade. Och lite skoputs, gärna det från DrMartens också.
☞ När jag och mamma var på Esthers Café en regnig dag i somras så såg jag två muggar i butiken på övervåningen, en med texten "coffee makes me poop" och en med "tea makes me wee" på. Jätteonödig grej att önska sig, men dom kändes som en del av mitt England fanns med mig hemma i mitt Sverige. Jag har i alla fall inte kunnat sluta tänka på dem.
☞ Något från en secondhandbutik är helt okej, lite mysigt till och med då det blir ännu mer personligt ifall en vän har gått runt bland gamla pinaler och tänkt på mig när hen har lagt ögonen på en pryl.
☞ Ett besök. Det värmer, jag lovar.