Emma

En vinterlista och några nya julgransprydnader
Tidigare i december hittade jag en vinterlista hos Emelie och tänkte, why not? I samma veva laddade Julia upp sina svar på en jullista av Just Wanna Have Fun, så jag kombinerade de två och svarade på dem själv. Nu tänker väl ni att julen redan är över, men eftersom jag inte var hemma på julafton och eftersom jag precis kom hem till Sverige i lördags så tycker jag vi kan säga att det är jul fortfarande - den kanske inte varar än till påska, men till nyår i alla fall. Jag vill även ta tillfället i akt att visa några nya julgransprydnader för i år; den första, i glas, är införskaffad secondhand.
☞ Hur känner du inför vintern 2018?
Jag tror att allt beror på omständigheterna. Jag var inte speciellt myssugen eller julig när jag var i London och regnet surnade till kläderna så fort jag gick ut och jag visste att jag inte skulle ha någon riktig julafton. Men nu när jag sitter i mammas soffa och det är frostigt vitt utanför fönstret och granen äntligen är klädd så känns det bra.
☞ Vad ska man äta för att överleva vintern?
Mycket risgrynsgröt och klementiner och potatisgratäng och vegansk skinka, fast inte nödvändigtvis i kombination. Och mammas kräftstjärtssoppa som hon alltid gör till nyår och som jag kanske kan få receptet på för att dela med er, om det låter intressant? Ska se vad jag kan göra. Recept är ju ofta familjehemligheter hehe.
☞ Dricka?
Julmust. Baileys i kaffet. Blåbärsglögg. Whiskey med noter av kanel.
☞ Lyssna på för musik?
Självklart Juligen av Just D och Mer Jul av Adolphson & Falk. Bring Me Love av John Legend, Have Yourself A Merry Little Christmas av Frank Sinatra, It's Not Christmas 'Til You Come Home av Norah Jones, Step Into Christmas av Elton John, Man With The Bag av Jessie J, Santa's Coming For Us av Sia, Christmas (Baby Please Come Home) av Michael Bublé, Orange Colored Sky av Lady Gaga, Hard Candy Christmas av Dolly Parton... Och valfri version av Koppången, fast jag gillar den av Helsingborgs Kammarkör extra mycket. Men allra viktigast är Astrid Lindgren som läser Nu Börjar Den Snöiga Stormen Sin Färd och Junibackens Jul.
☞ Tips på hur man fortfarande klär sig/känner sig fin när allt är kallt och blött?
Lagra på med långärmade tunnare tröjor med hög hals under klänningar och under jumpsuits och under allting. Glitter, färger och allt festligt som bara hör juletiden till.
☞ En restaurang med extra trevlig vinterstämning?
Alltså, Wagamama. Specifikt den på Putney High Street. De naturnära materialen i inredningen och det öppna köket skapar en så varm och mysig kom-in-från-kylan stämning, bokstavligen.
☞ Vad ska man titta på?
Alla vinteravsnitten av Mumin, Pettson och Findus: Tomtemaskinen, How The Grinch Stole Christmas, Arthur Christmas... Äsch, här har ni en lista!
☞ Något som förhöjer vintern?
Tända ljus och fint omkring sig. Långa dagar då en inte behöver gå någonstans utan bara kan skrota runt i morgonrocken tills solen går ner igen. God mat och gott sällskap, eller avslappnande ensamtid - vilket du än föredrar.
☞ Goda grönsaker och frukt som är i säsong under vintern?
Alla rotfrukter du kan tänka dig. Hacka dem och salta dem och skjutsss in i ugnen!
☞ Ett allmänt tips när allt är asdeppigt?
Känn efter vad det är du behöver och ge det till dig själv.
6 julsnabba
☞ Pepparkakor eller lussebullar?
Lussebullar, men bara om dom är perfekt lagom uppvärmda i mikron så att dom blir saftiga.
☞ Skumtomtar eller knäck?
Skumtomtar.
☞ Julkorv eller julskinka?
Julskinka på smörgås, men helst vegskinka.
☞ Revbensspjäll eller Janssons?
Revbensspjäll, även det som vegetariskt alternativ dock. Seitan kanske!
☞ Glögg eller julmust?
Glögg. Mamma hade med sig världens godaste blåbärsglögg när hon hälsade på tidigare den här månaden.
☞ Ge eller få?
Ge, absolut ge.
4 julfavoriter
☞ Favoritjulfilm?
Favorit?? Mmm... How The Grinch Stole Christmas, antagligen.
☞ Favoritjulkalender?
Julens Hjältar från 1999.
☞ Favoritjullåt?
All gammal jul- och körmusik som vi sjöng med kören på gymnasiet, men bara våra arrangemang så att jag kan sjunga med i stämmorna haha.
☞ Favoritjuldoft?
Apelsin och farmors pepparkakor och julgran och hyacint.
3 om jultid
☞ När är det dags att pynta?
Första december. Genast. Absolut med en gång så att det kan vara julmysigt så länge som möjligt.
☞ När får man ha gran?
Också första december. Om du har fuskgran i alla fall. Jag vet inte hur länge en riktig gran håller sig innomhus.
☞ När öppnar man presenter på julafton?
Några små ur julstrumpan på morgonen och sedan resten från under granen efter julmaten på kvällen. Det brukar alltid bli väldigt sent för oss i våran familj haha.
5 julpersonliga
☞ Vad är bäst med julen?
Att mysa med mamma och katten.
☞ Det sämsta med julen?
Köphysterin, konsumtionen, kapitalismen, slöseriet.
☞ Vad ska du göra på julafton?
Jag var ensam på julafton i år för första gången. Jag satt nedbäddad i min säng i London nästan hela dagen, tittade på Kalle Ankas Jul, tog en sväng till Sainsbury's och handlade, videoringde mamma och försökte laga någon slags svensk julmat på egen hand.
☞ Nyår då?
Planen är att ha vår sena julafton, jag och mamma, sedan äta julmat och på kvällen ska jag hem till en kär gammal vän för fest.
☞ Tror du att det blir det en snöig jul?
Det blev inte supermycket snö, bara ett tunt täcke och frost, som jag väntat mig. Det märks att klimatet förändras. När jag var liten brukade vi ha snödrivor som täckte staketet och som gick att gräva tunnlar under. Om vi vill ha mer snö igen så borde vi dra ner på vår klimatpåverkan - inte köpa 100 meningslösa julklappar till gud och alla människor och sedan sörja att det inte snöar. Sorry for the buzz kill.