Emma

Tio sevärda julfilmer!
Julen är här! Och med den kommer vintermörker och mysiga kvällar. I morse väckte min pojkvän mig med otrolig entusiasm och ryckte upp mig ur sängen för att titta ut genom fönstret. Gatan och husen och bilarna och himlen var full av snö! En ovanlig väderomställning för London. Vanligtvis går ryktet runt i flera dagar att det ska bli snö vid ett specifikt klockslag på en specifik dag, och så kommer dagen, det blir lite frost i gräset och sedan... inget. Så detta är spännande! Nu, några timmar senare, ser det ut som om vädret inte kan bestämma sig för om det ska snöa eller regna, så vi får se hur länge det ligger kvar på marken. Men snön är i alla fall trevlig så länge den varar!
 
 
Pojkvännen jobbar idag och jag har lite ärenden att göra, men med snön som lyser vit - för tillfället - så blev jag sugen på att bara mysa ner mig under täcket och titta på julfilmer. Även om jag inte har tid med det idag så kan jag i alla fall göra en lista över lite fina julfilmer som är värda er uppmärksamhet i december.
 
  • Pettson Och Findus: Tomtemaskinen 
    Många av filmerna på den här listan kommer vara tecknade, då det är filmer jag såg när jag var liten och nostalgi är viktigt för mig på jul. Det finns även mysiga julscener i Katten Och Gubbens År, men ska jag nämna en film med jultema throughout så blir det Tomtemaskinen.

  • How The Grinch Stole Christmas 
    Den här är ju fruktansvärt självklar för dom flesta så jag var bara tvungen att ha med den på listan!

  • The Polar Express (Polarexpressen) 
    Allt från Tom Hanks till musiken och glädjen i den här filmen träffar mitt i prick.

  • Rudolph The Red Nosed Reindeer (Rudolf Med Den Röda Mulen) 
    Jag menar då den tecknade versionen av den här sagan, som kom ut på VHS 2001 och som har Paul McCartneys låt Wonderful Christmastime på sitt soundtrack.

  • Tomten Är Far Till Alla Barnen (In Bed With Santa) 
    En svensk julklassiker! Finns den dubbad eller med engelsk text så att jag kan tvinga Charlie att sitta igenom hela filmen?
  
    
 
  • Arthur Christmas (Arthur Och Julklappsrushen) 
    Det här är en nyare, animerad julfilm med ett jättefint budskap. Den går att ses på Netflix.

  • Mumin, avsnitt 36: Julen Kommer 
    Det här är ju ingen film, men jag tänker ha med den på listan ändå eftersom jag tycker så mycket om Mumin. Och jag relaterar till att Muminfamiljen inte behöver gå i ide; dom väljer att gå i ide!

  • Kalle Ankas Önskejul 
    Alla kanske inte vet, men detta är namnet på julsjälvklarheten som går på TV klockan 3 varje julafton. Den med tomtens verkstad och Pluto som jagar Piff och Puff upp och ner i julgranen.

  • Elf 
    Med Will Ferrell som den fånigt och underbart exalterade tomtenissen Buddy, så är den här komedin perfekt för en kul jul.

  • En Underbar Jävla Jul (Holy Mess)
    En ny, svensk julfilm som jag tror jag såg på TV för första gången förra året.

     

  • Die Hard 
    Nummer elva på listan, för att min kära Charlie insisterade på att ha med denna filmen. Hans argument var att den utspelar sig runt jul, så jag antar att han har en poäng där.