Emma

Höstlistan 🍁

En liten lista för att ge mig själv en chans att vända blad, så att säga. Erkänner också att det kändes så mysigt att titta på höstbilder! Från gamla go'a Pinterest så klart, för innerst inne är jag en gammal dam som sparar pajrecept och broderihänvisningar.

☞ Hur känner du inför hösten 2018?

Jag känner mig lättad, på sätt och vis. Den här sommaren var fin men olidligt lång - här i London är det fortfarande över 20 grader varmt om dagarna, trots att det alldeles strax är oktober. Min sommar började med att jag blev dumpad, så en frisk fläkt av röda löv, stickade tröjor och kaffe skulle sitta fint nu. Samtidigt känner jag mig lite stressad över att börja sista året på universitetet. Blandade känslor helt enkelt.

☞ Yrkesmässigt:

Jag måste sparka mig själv i baken och släppa några låtar. Jag vet att jag har mått dåligt länge nu, men jag vill inte fortsätta använda det som en ursäkt. Dessutom behöver jag nog skriva färdigt och släppa dom här låtarna för min egen sinnesro, för att försöka komma över... tjaaa det som låtarna handlar om. Jag vill verkligen ha musik och skrivandet som mitt yrke i framtiden, så nu behöver jag börja bete mig som den artist jag vill vara.

☞ Privat:

Det här orkar jag inte tänka på för länge. Jag hoppas bara att jag kan få lite ro i hjärtat, att jag orkar läka känslomässigt, släppa gamla tankar och sorger. Jag önskar vad jag skulle önska åt en vän; jag önskar att jag kommer må bättre.

☞ Vad är dina planer?

Min plan är att kunna balansera lektionerna, projekten och jobbet utan att bryta ihop haha. Nej då, det ska nog gå. En konkret plan uppepå den planen är att boka replokal på skolan varje vecka - då måste jag ju få saker gjorda liksom, när det är bokat.

☞ Vad är ditt favorit-te / kaffe?

Åååh Heath & Heather är mitt favoritte just nu! Jag köper det på Holland & Barrett här i London. Vanligtvis brukar jag har honung och mjölk i mitt te, men med detta teet behöver jag inget extra alls. Underbart! Mina favvisar är nog deras rosehip eller raspberry-te. Något favoritkaffe har jag nog inte. Vilken sojalatte som helst och gärna med en skvätt pumpkin spice i.

☞ Snyggaste höstaccessoaren?

Jag håller kvar vid att knyta en scarf i håret. Inte för att jag fönar torrt mitt hår innan jag går någonstans, men ni vet, det är tanken som räknas. En annan "accessoar" jag tänkt skaffa mig i höst är en lugg. Jag vet ju att jag har haft lugg förr, men tror ni det skulle passa på mig nu?

Din höstuniform?

Denna är lurig, för jag tycker det är svårt att klä sig i såna här mittemellanväder. Men jag skulle ju gärna ta på mig stövlar och gå på svampplockarfärd med mamma just nu.

☞ Vad är värst, kylan eller mörkret?

Jag tror mörkret är värst för mig, även om jag gillar tända ljus och mysiga julkänslor. Tyvärr blir jag ju så fruktansvärt mycket tröttare än vanligen allteftersom vi går mot mörkare tider.

☞ Godast höstmat?

Okej okej ja jag vet att jag äter typ 85-90% vegetariskt, men mammas mustiga älggryta kommer jag nog aldrig klara mig utan. Med hennes egenplockade, egengjorda lingongelé och potatis. Mmmm vattnas i munnen bara jag tänker på det. Å andra sidan går det säkert att byta ut själva köttet i grytan mot något annat...

☞ En utflykt du vill göra i höst?

Jag vill så gärna kunna gå ut i skogen med mamma och plocka svamp, åka ner till sjön och se hur grått vattnet och himlen blir vid den här tiden på året. Det låter väl simpelt, men det är sånt jag saknar nu när jag bor i ett helt annat land med ett ganska annorlunda klimat, annan miljö och ingen mamma. Jag blir extra nostalgisk.

☞ En film att se på bio i höst?

Kan knappt vänta tills Bohemian Rhapsody släpps i slutet av oktober! Rami Malek verkar helt perfekt i rollen som Freddie Mercury. Google säger att jag kan se den tidigast 23dje oktober. Någon mer som har skrivit in filmen om Queen i sin kalender?

☞ TV-serie att se fram emot?

Jag kollar på så många serier så det är svårt att hålla koll på vilka som har uppehåll. Men för att nämna en härlig show så återkommer Bob's Burgers med sin nionde säsong redan imorgon den 30e september.

☞ En restaurang som är extra mysig på hösten?

Hmmm det vet jag inte. Alla? Wagamama är en solklar favorit, speciellt den jag var på senast, här i Putney, med interiör där natur och industri möts. Annars är ju Starbucks en favorit på hösten och vintern. Ja, jag är väl "basic" då. Sue me.

☞ En bok du vill läsa i höst?

Jag har börjat läsa The Power av Naomi Alderman. Jag är nog tre kapitel in och jag är så spänd på hur storyn kommer utvecklas. Om du gillar The Handmaid's Tale eller 1984 så kommer du gilla denna.

☞ Någonting du ser fram emot extra mycket just nu?

Jul. Jag hoppas jag får ledigt från jobbet saå jag kan flyga hem även i år (peppar peppar!). Jag vill bara mysa och avsluta det här året asap.