Emma

Rasistsnubbe tog sig tid att komponera ett privat meddelande till mig om våldtäkter
Och det sollades automatiskt bort till skräpkorgen på messenger, så jag har inte sett det förens nu. Fölåååt att jag inte svarat tidigare, Anders, jag hade fullt upp med att leva mitt liv utan din feedback. Men låt oss för skojs skull bryta ned vad han säger och svara på det. Lite free content är inte fel. Jag behöver knappt komma på idéer till blogginlägg; snubbar som denna gör det åt mig.
Han började med en screenshot av ordet "anekdotisk" och dess mening. Inte ens ett "hej" fick jag i chatten. "Anekdotisk bevisföring, eller anekdotisk evidens, kallas det när man för att bevisa något, en tes, hänvisar till enstaka fall, ofta personliga erfarenheter och upplevelser."
Han fortsätter därefter med att säga "Och om du inte kan svara i tråden :)". Jag är inte säker på vilken tråd han syftar till då jag inte minns samtalet som lett till detta privata meddelande och jag inte fått några pling på Facebook därifrån. Men att dömma av resten av hans meddelande så antar jag att jag kommenterade på något som handlat om våldtäktsmän och som lett till en rasistisk kavalkad i kommentarsfältet. Båda mina våldtäktsmän var vita, vilket jag gissar att jag berättade, vilket måste lett till vad Anders skrev härnäst.
"Så din antivita anekdotiska slutsats/lögn(?) för mångkulturen är att det är vita män som våldtar? Anekdotisk bevisföring håller inte om du undrar." Enligt Anders måste det ju vara jag som ljuger, i mångkulturens namn, om att jag har blivit våldtagen av en vit man, för vita män gör ju inte sånt(?) 1, alla personliga upplevelser är anekdotiska, men det betyder inte att dom inte ibland är del av ett större socialt problem. 2, jag vinner ingenting på att ljuga om vem som våldtog mig. Det här är dock ett uttalande ingen kvinna tycks kunna kämpa emot; kvinnor blir inte trodda och det finns hundratals exempel och fall som gång på gång påvisar detta. Så om jag ljuger eller inte spelar ingen roll - män som Anders bryr sig endast om vad som passar in i hans story. 3, jag kommenterade inte i någon annans namn än mitt eget. Vill du tala om våldtäktsmän så måste du ta med i beräkningarna berättelser från våldtäktsoffer som inte passar in i din bild, som inte håller med dig, som inte anpassar sin historia efter hur du tycker en våldtäkt går till eller hur du tycker en våldtäktsman ser ut. Om du inte lyssnar på alla offer så är det inte våldtäkter du vill prata om, det är inte offer du vill skydda. 4, det är vita män som våldtar. Och rasifierade män. Unga män. Gamla män. Män som heter Fredrik och män vars namn du vägrar lära dig uttala. Män våldtar i störst utsträckning. Män är den gemensamma nämnaren för nära på alla förövare. 98-99% av våldtäktsmän är just MÄN. Att dra upp en våldtäktsmans bakgrund, hudfärg, religion, språk osv är bara något som sker när någon har en vilja att smutskasta en hel grupp med samma/liknande bakgrund, hudfärg, religion och språk. Dessa faktorer dras inte upp när förövaren är vit och det är för att när förövaren är vit så ses inte alla vita människor som skyldiga till hans brott.
"Dina personliga upplevelser har ingen betydelse då t.o.m msm däribland SVT klargjort att så gott som alla överfall och gängvåldtäkter begås av icke vita. (Källor hittar du i Kimberlys inlägg)." 1, jag är en av dem som inte anmälde varken min första eller andra våldtäkt. Jag skämdes som om det vore mitt fel och jag visste att ingen av männen skulle bli tvingade att stå till svars för vad dom gjorde mot mig. Mina våldtäkter är del av statestiken i mörkertalet av alla våldtäktsoffer som inte anmälts. 2, SVT gjorde en "granskning" av DÖMDA våldtäktsmän. Enligt polisen ledde endast 8 av 100 anmälda våldtäkter till åtal förra året - då inräknas inte heller dom som inte anmälts. Så en pytteliten procentenhet av våldtäktsmän blir dömda för sitt brott. SVT har beräknat att 58% av dom som dömdes under loppet av de senaste 5 åren, är födda utomlands. Så lite mer än hälften av den lilla procent som faktiskt döms för våldtäkt består av vad Anders kallar för "så gott som alla". För att göra det mer konkret för er:
2015 anmäldes 5920 våldtäkter. Kom också ihåg mörkertalet av oanmälda våldtäkter för att förstå hur många fler fall som faktiskt skett. Totalt fattades lagföringsbeslut gällande våldtäkt i endast 176 fall. Det är 2,97% av dom 5920 anmälningarna. Så under 5 års tid, vilket var det som SVT granskade, skulle dom fällande dommarna inte bli många. Ta sedan bort den hälft som består av vita förövare och du har kvar den syndabock som Anders använder sig av. För att inte tala om hur mycket som tyder på att män med utomeuropeisk bakgrund både fälls oftare och döms hårdare för sexualbrott än svenska män vilka då oftare kommer undan och får lindrigare straff i de fall då de döms.
"Var står du politiskt? Tänker att du i sann normkritisk anda nämner vita män istället för svenska och försvarar patriarkal mena/tredjevärldenkulturer framför den nordiska (jämlikhets)kulturen." 1, min politiska ställning är inte relevant i det här samtalet. 2, jag säger "vita män" eller "västeuropeiska män" för att min ena våldtäktsman var svensk och den andra var britt. 3, vad är patriarkal "mena"? Jag uppfattar det som att Anders klumpar ihop alla östeuropeiska och utomeuropeiska länder i hans ordval av "tredjevärldenkultur", vilket inte fungerar. Han behöver specificera vilka länder han menar, då många länder är i olika skick, fred eller krig, under olika politiska ledningar och med olika religiösa och kulturella praxisar. Anders fokuserar endast på "vi och dem", vari han ser sig själv och sitt land som perfekt i jämförelse, vilket bevisas genom hans ignoranta självbenämning; "nordisk jämlikhetskultur". Det är en klapp på axeln. Det är som att skryta om att Sverige har en feministisk regering, trots att Sverigedemokraterna är ett faktum. Kvinnor i Sverige må ha fler rättigheter än kvinnor i många andra länder, men det betyder inte att vi har jämställdhet, att kampen är över och vi kan gå hem nu. Jag har inget kort svar till varför "nordisk jämlikhetskultur" är en lögn, annat än att Anders bör läsa några feministiska böcker, lyssna på några feministpoddar, öppna sina öron och stänga sin mun en stund.
"Så frågan blir - varför vill du skada dig själv och kvinnofriden genom att importera och normalisera icke vitas övergrepp - kulturer med erkänt dålig kvinnosyn? Behöver du en förmyndare?" Det här gör mig bara förbannad, vilket jag antar var Anders avsikt. Att han låtsas bry sig om kvinnor är ett hån och en dimridå för hans rasism. Han bevisar med sin sista "fråga" att han ser ner på kvinnor, som om vi vore barn eller objekt. Jag tänker inte slösa min tid på den här sista paragrafen.