Emma

Filmer om musik
Eftersom jag studerar musik på universitet så känns det ju inte mer än rätt att jag ger er lite tips på mina bästa filmtips som handlar om musiker eller musik på ett eller annat vis. På några musiklektioner i högstadiet brukade vi kolla på filmer om olika amerikanska rockband och jag minns tjockTVn som rullades in med en kombinerad VHS och DVDspelare på en hylla under åbäket. Jag har sjungit i körer så länge jag kan minnas, men dom lektionerna var nog vad som fick mig att börja tänka på min egen musikresa.
 
☞ Ted: För Kärlekens Skull
Om ni inte märkt det redan så blev jag Tedtokig efter att jag och mamma såg denna filmen på bio strax efter jul. Jag har alltid känt till Ted Gärdestads musik men jag har aldrig riktigt funderat på vem Ted var. De enda band jag haft till honom innan denna filmen var att mamma nämnde honom någon gång, vi hade hans CD i bilen och mitt ex sa en gång helt oprovocerat att han hatade honom - det var antagligen tur att det aset bedrog mig haha. Hur som helst! Jag älskar dessa nya, supersvenska filmer som gjorts på sistone, och musiken är så bra!
 
☞ Känn Ingen Sorg
Här har ni en till ny och supersvensk film om en ung musiker, där musiken står i fokus. Den här är så himla fint filmad, med Adam Lundgren som en slags Håkan Hellström-figur med underbar göteborsk brytning i en något fiktiv berättelse. Har ni inte sett den än så gör't!
 
Hysteria: The Def Leppard Story
Detta är en av filmerna jag minns att jag såg på musiklektionerna i högstadiet. Den innehåller allt från uppfinnandet av bandnamnet till trummisens olycka. "Pour Some Sugar On Me" är fortfarande en av mina favoritlåtar - sån nostalgi!
 
Walk The Line
Säga vad en vill om det typiska dåliga beteendet från "svåra, sårade" män, men den här filmen om Johnny Cash och sångerskan June Carter är inte helt kass. Jag hade en period i tonåren då detta var min grej och jag kommer ihåg att jag brukade öva på att fixa mitt hår som kvinnor i 50-talets västvärld.
 
Ray
Denna filmen från 2004, med Jamie Foxx i rollen som Ray Charles, är nog en av mina favoriter. Skådespelaren har till och med fått till Ray Charles sätt att prata, vilket är som pricken över i.
 
Monica Z
En till svensk film, från 2013, visar Monica Zetterlunds liv och karriär. Filmen har så mycket av det jag gillar; musik, kvinnlig huvudroll, vackra kläder och scener.
 
Cadillac Records
En polsk man i 40-talets Amerika startar ett skivbolag och upptäcker både Muddy Waters och Etta James.
 
Nowhere Boy
Hur John Lennon, och många andra historiska män på den här listan, behandlade kvinnor är en diskussion jag skulle kunna skriva långt om - en annan dag. Denna filmen är en tolkning av en ung Lennons uppväxt och de tidiga Beatles-dagarna. "Why didn't god make me Elvis?" "Because he was saving you for John Lennon."
 
The Runaways
Ett av de coolaste tjejbanden, fött ur 70-talets vilja att bevisa att kvinnor fan kan dom med. Tonåringarna Cherie Curry och Joan Jett frontade gruppen. Jag minns att jag även hade en period i min tonår då jag ville vara Joan Jett, skinnjacka, elgitarr och allt.
 
Velvet Goldmine
Fiktiv story där karaktären i strålkastarljuset troligtvis inspirerats av David Bowie. Väldigt konstnärlig, med bra musik och flera kända namn i eftertexterna.
 
Hedwig And The Angry Inch
En till fiktiv story som även gått som musikal på Broadway. Du har troligtvis aldrig sett något liknande...
 
Några filmer till på min lista, fast som jag inte har sett själv än:
 
☞ Jimi: All Is By My Side (Jimi Hendrix, 2013)
☞ Get On Up (James Brown, 2014)
☞ I'm Not There (Bob Dylan, 2007)
☞ Elvis (2005)
☞ La Vie En Rose (Edith Piaf, 2007)
☞ What's Love Got To Do With It (Tina Turner, 1993)
☞ The Pianist (2002)
☞ Whiplash (2014)