Emma

Vårstädning: Ut med det gamla, in med demokratin
Bild från Pinterest. Jag önskar mitt tak såg så här mysigt ut.
 
Maj är här och jag har aldrig förr försökt så hårt att njuta av solen - när det inte regnar och är grått då alltså, vilket det inte har varit så mycket nu faktiskt. Den där sommarvärmen försvann lika snabbt som den kom, men solen har varit nästan konstat närvarande och jag har försökt suga i mig all dess läkande värme. Jag har inte mått så bra på sistone, men att ta en cider på taket utanför köket i solen har hjälpt lite. Fågelsång, ekorrar som hoppar mellan träden, flygplan som susar fram och tillbaka över mitt huvud bärandes på människor som är på väg någonstans. Det är faktiskt exakt vad jag gjorde på första maj, tog en cider på balkongen - jag tycker vi kan kalla det för en balkong, även om det bara är ett platt tak. Jag tog en cider i kvällssolen, ensam, trådlösa hörlurarna på. Jag försökte byta ut mina sorgekänslor mot ilska och produktivitet.
NMR - den antidemokratiska nazistgruppen - demonstrerade lagligt i Boden och Ludvika på första maj. Att dom tror dom representerar svenska folket får blodet att koka i mig, för det sista dom gör är att föra talan för vårat land. Det är en skam för hela Sverige att dom ens fick tillstånd att spy ur sig sitt hat på offentlig plats utan motstånd - utan motsånd från regeringen eller polisen alltså. Som tur var infann sig fler motdemonstranter än nazister på plats, bland annat 93åriga förintelseöverlevaren Hédi Fried. Men det är hemskt att civila ska behöva visa våra ledare att nazism inte är acceptabelt. En av nazisterna blev efter sitt tal anmäld för hets mot folkgrupp. Han blev anmäld av polisen, något dom borde förstått skulle hända redan innan dom godkände nazisternas marscherande.
FN-konventionen mot rasism trädde i kraft på 60-talet. När Sverige gick med och godkände denna konventionen så gick Sverige med på att "olagligförklara och förbjuda organisationer, samt organiserad propaganda och all annan propaganda som främjar och uppmanar till rasdiskriminering". Sverige gick med på att "ansvariga organisationer ska förbjudas och medlemskap i dem ska vara brottsligt". Vi tycks ha glömt detta. Någon gång när gränsen för rasistiska partier i regeringen blev suddig så glömde vi att främlingsfientlighet inte är okej. Vi borde följa Finland som i höstas satte ner foten och helt förbjöd "Nordiska motståndsrörelsen" i sitt land. Att Löfven kallar NMRs ideologi "avskyvärd" räcker inte.
Här med vill jag påminna er om att rösta i riksdagsvalet den nionde september. Om du egentligen är en sådan person som helst undviker allt vad politik heter, då ber jag dig att i alla fall läsa på lite om varje parti och inte bara hoppa på första bästa tåg. Det finns lite olika valkompasser  ute nu för att lite enkelt testa vilket parti som tycker mest som du gör, tex en från Expressen, en från Sveriges Radio, Det Politiska Spelets Valtest och säkert några stycken till om du googlar lite. Detta blev mitt resultat när jag testade Expressens valkompass. Det verkar stämma ganska bra för mig trots att jag valde att inte svara på tre frågor då jag inte förstod exakt vad de innebar och jag ville läsa mer om dem först. Och som ni ser kan en gå vidare och svara på hur många frågor som helst, men klockan är mitt i natten och jag börjar bli ganska trött i ögonen haha.
 
 
Om du som jag bor utanför Sverige så kan du fortfarande rösta. Allt du behöver göra i god tid är att anmäla dig till röstlängden för att få ditt röstkort. Läs mer hos Valmyndigheten och Skatteverket.
#1 - Angelica Wåhlin

Här har det också varit grått :(

Svar: Det ljusnar nog snart ska du se <3
Emma