Emma

Åmåls hamnfest, kvällsbad och besvikande vardagsrasism
Ett skepp kommer lastat med... lite fler vardagsbilder från min sommar.
Vi var en sväng till Åmåls hamnfest igår där det var full rulle med liveframträdanden, godisregn och food trucks. Bara ett av alla roliga evenemang som Åmål har under sommaren. Tänk att den staden ligger så nära min hemstad, men ändå kunde dom inte vara mer olika. Säffle är mer ett ställe dit folk kan flytta när dom går i pension; alla roliga festligheter har gått i konkurs och om det någonsin händer något en helgkväll på sommaren så får en höra gnäll från någon i en lägenhet någonstans som vill ha det tyst vid halv tio. Inte för att vara sån, men jo.
Åkte förbi en liten mysig loppis i Åmål också, där jag ville stanna och kika, men det var inte jag som körde so I had no say. I förbifarten såg jag, på ett av borden, ett fint vitt byst av ett ansikte - jag tror Elsa Billgrens blogginlägg med loppisfynd har påverkat mig och min stil lite haha. Kan inte sluta tänka på alla fynd - inklusive bystet - som jag måste ha missat. Aj aj. Men tips i alla fall; besök Åmål på sommaren!
Sedan tog vi en kaffe. Jag körde på denna, en Oatly-latte som jag inte har testat förut. Smakade lite choklad.
Samtalet mellan de vuxna (ja jag är väl också vuxen, men jag menar dom vuxnare vuxna) började handla om just den skillnaden mellan Säffle och Åmål som jag nämnde längre upp. Men deras spekulationer blir ofta... hur ska jag säga... Jag får bita mig i tungan. Någon frågade plötsligt om dom har några invandrare i Åmål, om det kanske är för att Säffle har fler invandrare som det inte finns något liv i vår stad, och någon inflikade att "nej folk vågar ju inte gå ut".
Jag skulle inte säga att jag slänger någon under bussen när jag skiner ljus på ignoransen och främlingsfientligheten i Sverige. Jag vet inte varför jag fortfarande blir förvånad när var och varannan människa i den här staden säger såna här saker. Det rätta vore att call out vardagsrasismen i stunden och säga att det inte är okej, men att prata humanism, feminism, politik osv med min mamma är ett känsligt ämne som jag försöker undvika. Det smärtar mig tillräckligt att vi inte förstår varandra i såna frågor; jag vill inte behöva bli påmind om det och skapa bråk dom få gångerna jag har möjlighet att åka hem och träffa henne.
Vet inte. Tror jag får dåligt samvete och känner mig taskig när jag pekar ut någons dåliga beteende. Fast egentligen är det inte jag som borde skämmas för det. Om jag betedde mig illa eller sa något problematiskt så skulle jag vilja att någon sa till mig, för en sån person vill jag inte va.
Mötte Sara för en snabb-sushi på Nikkori. Har inte träffat henne på år och dar'. Vet inte vad den där roliga blå såsen var, men den var god i alla fall.
Signe möter oss alltid på grusuppfarten när vi kommer hem, otålig att bli insläppt och matad. Min bebis. Det är tröstande att ha kattsällskap. Önskar Måns fanns kvar i livet också. Önskar jag kunde ha kattsällskap i lägenheten i London.
På kvällen tog vi oss en tur till Getebolsviken. Vi trodde alla att vi skulle frysa ihjäl, men vattnet var ovanligt varmt; när vi väl var i plurret så kunde vi se hur det ångade sig över hela vattenytan. Perfekta tiden på dygnet för ett dopp vid just den viken alltså! Inga flygfän som bet en heller.
"Eldningsförbud"
Hoppas på fler kvällsbad här.