Emma

Vi borde sluta raka oss
En liten instickare från tankesmedjan.
Bilder från Pinterest.
Alla stereotypiska skönhetsprocedurer får alltid sparas till speciella tillfällen, för mig personligen i alla fall. Använder jag örhängen så blir mina öronsnibbar infekterade och jag får vänta veckor innan jag kan använda örhängen igen. Rakar jag mig någon gång så måste jag sedan vänta månader på att raka mig igen, så inte huden blir röd och irriterad och prickig. Sminkar jag mig får jag finnar - ja, även om jag tvättar bort det noga - och måste gå utan smink i veckor för att rena huden. Det är nästan som om kroppen försöker säga åt mig att jag inte är menad att göra dom här grejerna mot min kropp.
Varje gång jag faller för någon blir mitt hjärta krossat. Varje gång jag investerar för mycket av mig själv i ett förhållande blir jag sviken och lämnad. Det är nästan som om universum försöker säga åt mig att det inte är meningen att jag ska ta kärlek och attraktion på för stort allvar.
Vi lägger för mycket vikt vid vad kvinnor "borde" göra, både mot sina egna kroppar och mot sin partner. Det pratas om vad som är naturligt, men samtidigt är kravet att se airbrushed ut redan när en kliver ur sängen på morgonen. Bry dig inte för mycket för då blir du sårad, men bry dig tillräckligt för att inte vara en hora.
När en tänker efter så är det ju ganska konstigt att vi lägger tid och energi och pengar på att ta bort något helt naturligt från kroppen, något som finns där för att skydda och värma oss, bara för att samhället har satt den pressen på oss. Historiskt sett så rakar vi oss bara för att ett rakbladsföretag ville sälja fler rakhyvlar, så dom intalade oss genom reklam likt propaganda att kroppsbehåring är ohygieniskt. Jag läste någonstans att ungefär en av fyra tjejer har slutat raka sig. Jag hoppas det stämmer, för det gör mig glad. Vi ska inte stressa upp oss själva och skära våra kroppar för andras bekvämlighet. Vi tar tillbaka vår rätt att inte bry oss.
Nu har jag No Doubt's "Don't Speak" rullandes i huvudet, fast med orden "don't shave"...