Emma

En handfull miljövänliga vardags- och julklappstips!
Håll fast i hatten nu! Korallrev dör, isar smälter, ozonlagret tunnas ut, regnskogar skövlas, djur jagas till utrotning och slaktas till världens ände, haven fylls med plastavfall. Ja, jag vet att det här inte var någon vidare kul start på ett inlägg, men jag ville ge lite tips, små som stora, på vad du kan göra för att vända på skutan, underlätta planetens återhämtningsförmåga och hjälpa henne på traven.
 
Bild från hemma på trappen, hösten / vintern 2013. Tekopp återanvänd som fågelmatare.
 
Mycket av det en som privatperson kan göra handlar ju om att göra val; välja vart en spenderar sina pengar, välja vad för mat en konsumerar, välja vardagsföremål som går att återvinna och/eller slänga i komposten när prylen har använts färdigt. Det finns ju de självklara sakerna, som att ta cykeln eller kommunaltrafiken istället för bilen, och att köpa lösa grönsaker och bära dem i din tygpåse istället för att köpa grönskaker i plastförpackningar och bära hem det i plastpåsar. Men här hoppas jag att jag har lyckats samla ihop några ytterligare saker, som ni inte visste om än:
 
LÄSNING
 
Till att börja med vill jag tipsa om lite bra läsning från bloggar som inspirerar med miljövänliga alternativ (och som redan har täckt många fler punkter på det här ämnet än vad jag kommer kunna göra i ett enda inlägg). Kolla in Grön i Åbo, En Sällsam Blogg och Slow Fashion!
 
SHOPPING
 
Nästa tips är onlinebutiker som alla säljer prylar som hjälper dig undvika att lägga pengar på plast osv, även om minskad konsumtion är målet så hjälper ju dessa att dra ner på dålig konsumtion i längden. Förutom att köpa kläder secondhand och / eller söka efter företag som säljer kläder utan plastpartiklar (vilket absolut är att föredra istället för att ge dina pengar till gigantiska bolag som tjänar storkovan på underbetalda arbetare och giftiga ämnen i tygerna), så kommer här några tips som i alla fall jag inte visste om tidigare. Ett par saker jag funderar på att ge bort i julklapp (antingen till mig själv ((hehehe!)) eller till någon jag vet skulle uppskatta det) är;
 
  • Omslagspapper som ersätter tex folié, från Bee's Wrap.
  • Tandborstar med bambuhandtag från antingen Jordklok eller Humble Brush (Humble Brush har även råd om hur du tar hand om och återvinner din miljövänliga tandborste). Kan även hittas på Hawthorn Health om du, som jag, bor i Storbritannien.
  • Diskborste i trä från Lapland Eco Store och Iris Hantverk (som jag har hört går att kompostera om den tas isär på rätt sätt, vilket också gäller bambutandborstarna).
  • Tvättnötter som går att återanvända ganska många gånger innan dom torkar ut, och som används istället för tvättmedel. Jag hittade dem först på den ganska mainstream'a hemsidan Cool Stuff, men finns även på Jordklok fast där i flera olika varianter (jag älskar Jordklok!).
  • Vad sägs om fler användbara grejer från Jordklok? Tillexempel källsorteringskärl av återvunna PETflaskor eller komposterbara avfallspåsar eller fina matförpackningar av alla dess slag.
  • Menskopp är toppen! Jag har haft en i några år nu och jag har inte köpt en enda tampong sedan dess att jag skaffadde den. Hittade även en menskopp på brittiska sidan Hawthorn Health.
  • Ska jag nämna en secondhandbutik så är det väl ändå Myrorna, som ni säkert redan känner till, men i vilket fall som helst så är dom nu med på listan! Hitta din närmsta, fysiska Myrorna-butik och ta dig en titt; jag lovar, det är värt att gå ut i vinterkylan för!
  • Djurens Rätt har massa söta grejer på sin hemsida; allt från veganska kokböcker till underlägg, tygkassar och muggar med fina motiv på!

 

ÅTERVINNING
 
Denna känns kanske självklar för många, men det är ändå värt att nämna. Ta kontakt med din kommun om du känner dig osäker på vart du kan återvinna vad. Elektronik, möbler och farligt avfall lämnas tex vanligtvis inte på vilken återvinningsstation som helst. Läs mer på Sopor.nu för ytterligare info. Det finns även ett kul quiz att ta för att se hur bra du är på att återvinna! Testa dig HÄR.
 
DIY
 
Den här kategorin tycker jag nog är den roligaste av dem alla! Det finns så mycket du kan tillverka själv, för ganska lite pengar och med ganska enkla medel.
 
  • Min pappa tillverkade mycket själv, bland annat smörknivar av trä. Men vill en inte försöka sig på det själv så kan en även köpa dessa på Jordklok!
  • Något jag har testat att göra själv är tvättlappar av gamla handdukar som jag använder till sminkborttagning istället för bomullspads; mamma hjälpte mig sy runt kanten på varje utklippt handdukscirkel, då jag tillfälligt glömt hur en symaskin fungerar, men jag har nyligen blivit hantverksfrälst på nytt, så jag får nog ta och påminna mig själv om det igen. Bilden nedanför är ifrån Anointment, men jag tycker det är en så pass enkel grej att klippa till och sy ihop själv - billigare blir det också.
  • Mitt nästa projekt är att sy trosskydd av tyg som går att tvätta och använda om och om igen; trosskyddet sätts fast runt trosan med en knapp. Hur fiffigt som helst! Och så klart säljer Jordklok dessa också, men jag känner i alla fall att jag vill försöka göra egna.
  • Pinterest har många recept på enkla, hemmagjorda ansiktskrämer och tvålar. Mina favoriter är nog dom som innerhåller aloe vera!
  • Fler DIYs via den här länken!

 
 
KOMPOST
 
Jag har väl blivit en gammal tant, men ett tag nu har jag insett att jag vill ha en kompost till alla matrester och dylikt som kan brytas ned (och denna önskan uppstod inte bara för att soptunnan i mitt kök alltid blit full med bananflugor). Jag minns att vi hade kompost när jag gick på dagis och det var typ en speciell grej när fröken valde just dig att följa med ut och slänga i komposten. Sedan dess tror jag tyvärr inte jag träffat på någon som använder sig av denna ärligt talat fantastiska process som moder natur själv uppfunnit. Jag bor just nu i en lägenhet i London, på andra våningen, och har inte tillgång till någon trädgård, men jag vill ändå så himla gärna ha kompost. Jag får antingen diskutera med mina flat mates om vart en skulle kunna göra av en komposttunna, eller helt enkelt vänta tills jag flyttat någonstans med trädgård. Men medans jag väntar på det så har jag några förslag på komposter som kanske skulle kunna vara av intresse. (Ps. Om vi inte överproducerade mat så skulle vi inte behöva slänga så mycket heller!)
 
  • Vanliga komposttunnor som du kan köpa och egensnickrade kompostbehållare är i stort sett lika effektiva, så vitt jag vet. Ritningar till att bygga en kan du tex hitta HÄR.
  • Bokashi-hinkar. Dessa använder sig av ett slags strö av kli som du fyller på med över matresterna, och som sedan bryter ner allt till en vätska som du kan hälla över dina växter. Bokashi-komposter kan du hitta till relativt rimliga priser.
  • Zera Food Recycler. Denna är fortfarande i utvecklingsstadiet och kommer mycket troligen vara mycket dyr. Men jag tyckte den var intressant nog att nämna. Enligt skaparna är det en kompost att ha i köket som magiskt förvandlar dina matrester till kompostjord på så lite som 24 timmar! Jag skulle gärna se en sån i varje framtida kök.
 
   
 
När allt kommer omkring så bor vi ju på den här jordklumpen allihopa, och jag vet inte hur ni känner men jag vill gärna att våran planet ska må bra och fortsätta vara beboelig.
 
Now go forth and reduce, reuse, recycle!