Emma

Vad jag söker secondhand just nu
Jag vill inte shoppa för shoppandets skull längre. Vi är alla skyldiga till detta, att konsumera produkter vi inte alls behöver. Det är en tillfällig energikick, "treat yourself", lite som att dricka Red Bull eller gå ut och festa; det ger en boost och känns bra i studen, men ganska snart kraschar du och då behöver du en ny dos av den där kicken. Det är en bergochdalbana som i alla fall jag vill kliva av. Att jobba i klädbutik, som jag gör, underlättar ju inte heller direkt; det är så enkelt att bara börja fönstershoppa och drömma om olika sätt att styla kläderna som hänger runtomkring dig mellan strömmarna av kunder. Men jag försöker. Jag påminner konstant mig själv att jag inte behöver fler stickade tröjor eller turtlenecks, att jag inte kommer dö utan den där extra prylen i mitt liv, att jag inte behöver spendera pengar för att känna mig som en komplett människa. Jag har till och med börjat skänka saker till secondhandbutiker det senaste året - något som har varit svårt för mig tidigare. Misstänker att typ Toy Story gav mig separationsångest när det var dags att skiljas från några av mina miljoner gosedjur, och sedan gick det väl bara utför. Jag har tex kläder kvar hemma hos mamma från när jag var 14 år gammal, som jag inte gjort mig av med än.
Så att köpa nytt står inte överst på listan, om det ens står på listan alls. Nu när det är något jag faktiskt behöver så vill jag gärna försöka hitta det secondhand. Men eftersom secondhandbutikerna här i trångbodda London är så små så är risken stor att du måste söka runt i ganska många butiker innan du hittar det du söker.
Jag tänkte åtminstone sammanställa en liten lista, en moodboard, för sånt jag tänker att jag och mina lägenhetspolare kan behöva.
Jag är fortfarande i jakt på någon slags mugg eller kruka i rätt storlek att ha min tandborste ståendes i i badrummet.
Om jag ägde den här lägenheten och bodde här själv så skulle jag göra så himla mycket, som att måla om, byta ut bordet, skaffa glasburkar att ha alla torrvaror i, skruva upp saker på väggarna osv. Men nu hyr jag ju och jag hyr dessutom med andra människor. Men en bricka att ha vid spisen vore bra ändå, och kanske några krokar någonstans att hänga kökshandduken på.
Finförvaring till dom få smycken jag har och använder. Just nu ligger dom i en gammal plåtlåda från Birchbox - kanske skulle jag kunna måla den bara...
Favorit i repris från min födelsedagsönskelista, för att jag fortfarande drömmer om en stor spegel så att jag faktiskt kan se vad jag har på mig innan jag går utanför dörren. Men jag vet varken om jag har råd eller plats med en, ännu mindre om det går att hitta någon secondhand i närheten.