Emma

En vecka i mitt liv
Idag börjar jag mitt sista år på BIMM London university. Jag är både redo att vara klar med plugget men också stressad och nervös över vad som kommer därefter. Trots att jag gått 3 år redan så tror jag inte att jag har berättat så mycket för er om vad jag faktiskt gör här. Mellan musikprogramering och nervösa framträdanden inför hela klassen varje vecka så har det inte känts som något ni kanske varit intresserade av. Men varje gång jag är hemma i Sverige på besök får jag frågor om hur det går och vad det är jag gör egentligen, och jag tycker alltid det är lika svårt att förklara musikproduktion och jazzensemble för någon vars enda syn på musiker är antingen musiklärare eller IDOLdeltagare. Så jag tänkte ta en stund och stapla upp alla mina planerade grejer för den kommande veckan så att ni kan få en liten inblick i vad jag gör.
Ni får några gamla bilder från min universitetstid som jag redan har lagt upp här tidigare, för jag glömde ta med mig just den hårdisken när jag gick hemifrån idag. Men vem gillar inte lite nostalgi!
☞ Music Technology-föreläsning. Detta var min första och enda lektion idag. Vad vi gör här är det digitala skapandet, tex att programera eller spela in instrument genom ett musikprogram på datorn. Så det är mycket trix med ljudnivåer och balans osv. Jag går alltid från denna lektionen med huvudet fullt av idéer och inspiration.
☞ Jobb. Jag har ett shift på jobbet ikväll, så just nu sitter jag på Starbucks med årets första pumpkin spice latte och försöker få ihop lite blogginlägg, kolla email (wow så vuxet det låter haha) och kanske kolla lite på en av mina låtar som jag har med mig på en extern hårdisk, om jag hinner.
☞ Imorgon har jag varken uni eller jobb, ovanligt nog, så jag har planerat in en låtskrivarsession med min kompis Patrice. Vi kommer nog ta ett glas vin för att vi inte har setts på evigheter och förhoppningsvis få lite struktur på något som jag vill lägga upp på Soundcloud.
☞ Onsdag kommer startas med en Personal & Business Development-föreläsning och sedan en Performance Project-föreläsning. Dom här två är båda nya för mig, men den första kan ju tolkas från titeln. Den andra föresläsningen vet jag kommer handla om vårat slutprojekt som kommer bestå av en uppsatts, ett gig samt organisation och promotion kring det. Jag är lite skraj måste jag erkänna, men bara jag kommer igång så ska det nog gå bra.
☞ Mer jobb. Efter två föreläsningar är det dags för ett jobbshift på Monki.
☞ Torsdag är en spännande och lite annorlunda dag denna veckan, och det beror inte på att jag har Performance Studies med inriktning Jazz Ensemble - där jag denna veckan ska sjunga On The Sunny Side Of The Street vilket är ett ganska kort stycke med tre stämmor och mycket snabba jazzgrejer (förlåt, jag kommer inte ihåg alla musiktermer på svenska längre haha). Nej, det som är speciellt denna veckan är att jag ska se Vulfpeck live! Kommer självfallet uppdatera er med bilder från den kvällen.
☞ Techniques är fredagens föreläsning. Där handlar det helt och hållet om sångteknik. Det är en av dom roligaste, mest användbara men även mest blottande lektionerna, för det finns mycket jag inte är bra på än och att sjunga något vi inte är bekväma med är en självklarhet i denna kursen. Du känner dig alltid väldigt sårbar men även inspirerad. Som tur är har vi haft underbara lärare alla dessa år i den här kursen och jag tror jag vet vem vi kommer ha i år också.
☞ Jobb jobb jobb. På lördag jobbar jag på Monki igen.
☞ Jag har inget planerat på söndag, men jag hoppas det blir mer låtskrivning. Jag har speciellt en låt i åtanke som jag vill färdigställa asap.