Emma

Varför så många passiva prinsessor i nöd?
Att skrolla runt på Pinterest efter idéer och inspiration är en hobby jag har. Med tanke på mina andra intressen så kommer det ju då självfallet upp många bilder, screenshots och texter relaterade till feminism där också. En av de texter jag kommenterade och kritiserade för några månader sedan fick svar, alltså jag fick svar. Jag kan svära på att jag hade sparat de exakta kommentarerna jag fick, men min Macbook är fortfarande död och min Dropbox är i uppror den med så jag har ingen aning om vart de tog vägen. Så jag ska föröka återberätta och sammanfatta så gott jag kan.
Den ursprungliga texten jag kommeterade på var en liten fiktiv berättelse. En tjej sitter på en restaurang i flera timmar och väntar på sin pojkvän. Han dyker aldrig upp utan ringer henne istället och säger att han inte kommer - jag minns inte hans orsak, men den var inte så viktig för berättelsen ändå. Tjejen blir upprörd (förståeligt) och tar på sig skulden (av någon anledning?) ända tills en främmande kille kommer fram till henne och låtsas vara hennes pojkvän. Han ber om ursäkt för att han är sen, högt och tydligt så att alla i restaurangen ska höra. Sedan viskar han åt henne att spela med. Hon ler tacksamt. Han har då alltså räddat henne från en förödmjukelse som aldrig var hennes till att börja med; det var hennes pojkvän som borde kännt skam över att ha låtit henne vänta på honom i flera timmar.
Jag kommenterade då och undrade varför den här fiktiva tjejen behövde räddas överhuvudtaget. De andra människorna omkring henne har inget med hennes liv att göra. Det var inte hon som borde känna sig dum i den situationen. Och killen som kom till hennes räddning hade då alltså tjuvlyssnat eller bara antagit att han visste vad som pågick och vad han "borde" göra för att "rädda" henne - rädda henne ifrån att visa känslor inför andra människor, för kvinnor ska bara vara mjuka, solstrålande, leende varelser som aldrig visar att dom blir varken arga eller ledsna.
Svaren jag fick var inga svar egentligen, de var mer bara åsikter om att tjejer tycker om att bli omhändertagna och "det är en fin fantasi att ha". Jag fick inga argument, ingen analys om varför jag hade fel, ingen respons på det jag pekat ut förutom att jag hade fel och att det var en sån dröm att bli räddad så som i berättelsen.
Så jag undrar varför. Varför vill så många kvinnor bli räddade från skammen som tvingats på oss sedan dagen vi föddes, befriade ifrån att behöva handskas med jobbiga känslor, fråntagna behovet av att visa världen att vi är imperfekta, arga, finniga, feta, känsloladdade människor.
Dom säger att feminister dödar kärleken, att det är kvinnors och feministers fel att kärlekspar inte håller som dom gjorde förr. Det är inte sant. Att kvinnor inser att dom förtjänar att bli behandlade bättre, det är inte orsaken till att fler separerar - det är orsaken till att kvinnor lever längre.
#1 - jenna

asså hjälp hur kom du in på min blogg trodde den va lösenorsdkyddad!?

Svar: Såg inte denna kommentaren förens nu! Tur du hittade min Instagram så vi kunde prata :)
Emma