Emma

Svenska saker jag glömmer bort ända tills jag flyger hem på besök
 
Kaffe är väldigt dyrt alltså. Eller det blir dyrt i längden åtminstone. Ni kanske tänker att jag bara låter mig luras när priserna står i pund och det kan väl stämma till en viss del. Men denna morgon flög jag till Sverige igen för att hälsa på mamma och jag saknar redan att kunna köpa två stora bryggkaffe från Starbucks för £1.75 (eller £1.55 ifall jag har med min egen mugg vilket jag alltid försöker ha). Den lilla Espresson på bilden kostade 22 kronor, blev kall på två minuter och dracks upp i fyra klunkar.
Att bo i London gör mig nog lite bortskämd med ständigt ny musik; att jag pluggar på musikuniversitet hjälper väl också förstås. Jag sitter ju på Espresso House i skrivande stund och utsätts därmed för svensk radio. Sverige är nog enda området på jordklotet som inte lät Despacito dö ut förra året.
Jag reflekterade kort på hjälpsamhet när det var dags att kliva av flygplanet för ett par timmar sedan. Min lilla kabinväska på hjul blev hjullös förra sommaren och då också ganska oanvändbar, så idag tog jag för en gångs skull pappas gamla, skrymmande väska där axelremmen gillar att lossna. Försökte få ner åbäket från hyllan över flygplanssätena, vilket inte hjälptes av att jag är lite för kort för att nå saker på hyllor. Jag har tappat räkningen på hur ofta någon i England har erbjudit sig att bära min resväska upp- och nerför trappor åt mig. Det har aldrig hänt mig i Sverige.
Förstå mig rätt; jag skammar inte Sverige nu, jag blev bara nyfiken på att påpeka några vardagliga skillnader som for genom mitt huvud idag i mina vakna stunder mellan tupplurer på tåg, flyg och buss. Jag älskar naturen här, den friska luften, lugnet, men det finns saker vi är sämre på också. Tex så kan svenskar vara trevliga och öppna och glada, men det krävs att någon annan lockar ut det ur dem, vilket kan vara irriterande och förvirrande. Ingen ber om ursäkt för att dom står i vägen eller för att dom gick in i dig, om inte du öppnar upp dig och gör det först.
Vi har alla något att lära av varandra. Kanske någon av mina potentiella läsare bor eller har bott i utlandet och har egna olikheter att dela med sig av? Kommentera gärna under detta inlägget och berätta!