Emma

Frysa-näsan-av-sig väder
Inte ens i december var det så här mycket snö i så här många dagar. Ni ser ju själva att det inte är några väldiga mängder, inte som hemma i Sverige, men just för att det i stort sett aldrig snöar här i England så blir det en stor grej varje gång ändå. Bilderna är från de senaste tre dagarna. Det skiftar mellan ynka minus tre och nollgradigt. Ingen är någonsin förberedd. Utanför storstäderna blir det så klart lite mer snö, men dom har inga plogmaskiner till hands och inga vinterdäck. Rapporter har kommit in om bilolyckor till följd av halkan och föräldrar i Facebookgruppen "Svenskar i Storbritannien" klagar förståeligt nog på att dom tvingas klä sina barn i skoluniform - inga varma byxor eller vinteroveraller - för annars får dom skäll av skolan. Fast när snöyran var som värst så stängde hundratals skolor runtom i landet ändå, så den dagen var väl det dilemmat löst.
Jag minns när jag gick i högstadiet, det var en till två meter snö, plogbilarna gick hela nätterna och morgnarna, och våran lärare lät oss inte ens vara inomhus på rasterna när det var runt minus femton grader kallt ute. Mamma skrev att uppe i Tandsjö är det just nu runt 22 minusgrader och två meter snö; jag och Charlie längtar dit! Och där kan vi ju verkligen börja snacka vinter också! Här är det väl mest vinden som är ihärdig för den får dom små minusgraderna att kännas mycket kallare när en är ute och det biter i kinderna. Jag önskar att jag hade bråddar till skorna ibland, men det går ändå, om en går försiktigt. Hade glömt mitt lilla läppbalsam, Försvarets hudsalva, så igår var mina läppar så torra att dom sprack och blödde. Mysigt.
Lika plötsligt som snön kom, i början på veckan, lika plötsligt hade den smält när jag klev upp ur sängen idag. Här i London i alla fall.
 
 
 
 
 
Jag har inte varit i någon charity shop på ett tag, men jag tror inte heller att jag har visat er senaste fyndet; en porslinsburk med 60-talsmönster och trälock från Orla Kiely House, som jag fått för mig att någons farmor har haft godis i förut, för det var socker i botten när jag köpte den. (En kan väl tycka att charity shops skulle kunna skölja ur och se till att grejerna är rena och hela innan dom säljer, men men, dom som jobbar där får ju inte betalt, så jag förstår.) I bakgrunden kan ni ju se hur grönt allt är ute idag, jämfört med snöbilderna från föregående dagar.