Emma

Hjärtesorg
När min mormor var yngre så var hon tydligen den vackraste flickan i byn, säger min mamma i alla fall. Hon kom inte från Värmlands näs från början, utan flyttade dit när hon gifte sig med min morfar. Men innan det så dejtade hon en annan kille som jag har fått höra var snäll och älskade henne. Av någon anledning så gjorde han slut med henne när dom var unga; han ville ta en paus eller någonting sånt typiskt snubbigt. När han väl hade ändrat sig och insett att han faktiskt ville spendera sitt liv med Britta (min mormor, fint namn va?), då hade hon redan gift sig med min morfar. Det låter som en film, typ The Notebook.
Mormors ungdomskärlek ringde henne för att prata då och då, under resten av hennes liv. Jag minns när jag var hemma hos henne på gården och någon svarade telefonen och räckte över den till mormor för att det var han som ringde. Jag minns när mormor började vägra ta emot telefonen. Morfar hade flyttat till stan vid det laget för att vara närmare sjukhuset eftersom han var så sjuk. Mormor började vägra telefonsamtalen för hon ville inte att hennes ungdomskärlek skulle höra hur gammal och skraltig hon blivit; hon ville inte att han skulle höra hur Alzheimern påverkade henne. Jag minns vykortet han och hans familj hade skickat, som stod på bordet i hennes rum på äldreboendet, precis efter att hon gått bort.
Jag tänkte skriva att det värsta jag kan tänka mig är det som hände min mormor; att bli lämnad av sin stora kärlek och sedan inte kunna återförenas. Men jag tror att det värsta jag kan tänka mig är att förlora tron på kärlek, att bli kall och leva resten av mitt liv i ensamhet med sorg i hjärtat. Det är så jag ser min framtid just nu. Jag hoppas kunna ändra min syn på det, men vi får se. Just nu känns kärlek inte värt det.
Om det är nu jag ska ge någon slags självbejakande förklaring där jag ljuger och säger att vi kom överens om att göra slut, ja då kommer ni blir besvikna nu. Jag blev dumpad i måndags. Jag gav honom allt, som en oftast gör. Han slutade bry sig om mig. Det är skitjobbig. Jag kommer nog inte uppdatera lika ofta här på ett tag.
Välkomna till juni månad.