Emma

Höst tröst 🍁
 

It's still too hot to be October tho 🍁

A post shared by 🦄EMMA♀ (@emmaothorell) on Oct 1, 2017 at 11:49am PDT

 
Hösten är här! Eller, den borde vara det, men i London är det fortfarande runt typ tio grader varmt om dagarna, så jag saknar den svenska hösten lite... eller, liksom, orange småstadshöst / landsbygdshöst med friskt bitande luft, utan trafik och utan avgaser och speciellt utan en metaforisk mikrovågsugn runt hela staden, som stänger inne värmen. En vet inte hur bra en har det förens en flyttar hemifrån.
 
Höstdepression är en grej för många, speciellt hemma i Sverige där vi har vintermånad efter vintermånad av mörker från tidigt på eftermiddagen till sent följande förmiddag, med minimalt solsken inklämt mellan de två. Men eftersom jag gillar mörkret och att bylta på mig tjocka tröjor för att det är så kallt (åtminstone när jag inte behöver vakna tidigt för att gå till skolan eller jobbet!), så kommer här en lista på mysiga grejer jag gillar att göra i höstmörkret.
 
  • Gör kaffe, te eller varm choklad i din favoritmugg; min mugg är från TigerÅhlens säljer sirap att hälla i kaffet (eller på efterrätten?), jag har dock inte testat dem personligen, så det är något att se fram emot även för mig. Den brittiska motsvarigheten till Åhlens skulle väl kanske vara TK Maxx, som även dom har jättegod kaffesirap i olika smaker, och dom har jag faktiskt testat, så det kan du slå dig i backen på





  • Dra på dig de varmaste, mjukaste sockorna du har. Dessa söta hittade jag på Accessorize!



  • Mys ner dig med din favoritbok, film eller tvserie. Just nu läser jag Margaret Atwood's "The Handmaid's Tale" som jag hittade secondhand på Amazon. Till den slår jag gärna på en video med en sprakande öppen brasa (Netflix har en som jag kör på repeat). Man tager vad man haver!





  • På med en skön halsduk, på med musik du blir glad av i hörlurarna, och gå ut på en promenad. Sparka på lite fallna löv. Ja, jag är ett stort barn. Min halsduk är från Monki och mina fingerlösa vantar är handgjorda av pojkvännens fina mamma!

     
  • Gå ut i skogen med färgglada stövlar på och plocka svamp, om du har nära till naturen det vill säga, eller alternativt hoppa på en ny buss, själv eller med en kompis, och ta en fika i en ny omgivning, om du bor i stan. (Jag är dock krasslig just nu med halsont och allt sånt, så jag kan inte gå ut och ta några bilder.)

  • Gå i secondhand-butiker och mys bland gamla och udda grejer och få inspiration!

  • Höstpyssla! Om hösten någon gång vill komma och skänka mig fallna löv att jobba med (utan att behöva klättra ner till grannens trädgård haha), så ska jag i ett senare inlägg visa lite höstinspirerade pyssel; typ hur jag tar in hösten i mitt sovrum och smäller upp de i fönstret. Stay tuned!
Det här inlägget är inte sponsrat, jag la bara till lite länkar ifall ni skulle vilja kolla in några av prylarna jag har nämnt!