Emma

Fresher's week
Ni vet det där uttrycket "carpe diem"? Ja, den här helgen carpe di'ade vi inte ett dugg. Om man nu inte ska kalla att kolla på serier i sängen för att "fånga dagen", vilket jag skulle svara nej på. Men det var skönt. Efter att ha kånkat väskor i uppdelade etapper under en veckas tid så var det nog lite behövligt att bara andas och låta alla känslor sjunka på plats. Liksom känna att det är här jag ska bo nu ett tag. Så. Ja. Igår var första dagen som jag var utanför ytterdörren sedan i lördags när jag kom hit till lägenheten. Visserligen var jag och min room mate Josefin ute en sväng på balkongen i söndags för att försöka få en ekorres uppmärksamhet och kärlek. Det gick som väntat inget vidare bra. Och förresten så är väl inte våran "balkong" riktigt värd det namnet då vi bor på första våningen och "balkongen" är byggd precis platt på backen.
 
Hur som helst! Igår så drog vi in till Putney med buss för att lära känna området lite. Vi gick av vid Putney Bridge Station, strosade en bit i jakt på en bank, kände oss vilse, hoppade på en buss tillbaka i motsatt riktning på gatan vi just gått på - ja, ni fattar nog. Vi kände oss en aning förvirrade och flera affärer verkade ha siesta-stängt eller något. I alla fall så trånade vi över några plagg inne på Topshop innan vi hittade till Barclays bank. Gick lika dåligt för mig den här gången som det hade gjort när jag försökte öppna bankkonto förra veckan.
 
"We want proof of address."
 
Ja, jag har förstått det.
 
"Something with you name and address on it."
 
Här har jag ett kuvert från svenska skatteverket adresserat till mig på min nya, brittiska adress.
 
"??? Who is this from ???"
 
Herregud. SWEDISH TAX AGENCY.
 
"???"
 
Kort sagt så dög det inte åt dom. Vet inte om det kanske är jag som har förstått fel. Får väl köra på det här med att beställa ett NI-nummer från brittiska myndigheter och hoppas på att det kuvertet fungerar att använda så.
 
Efter det korta samtalet handlade vi mat. Så billigt som möjligt och så nödvändigt som möjligt. The poor student style. En söt, brittisk dam lutade sig närmare mig i kassakön för att berätta att dom snart skulle börja använda papperskassar istället för plast. Jag vill börja vänja och lära mig hur jag ska svara och bete mig när folk bara helt plötsligt börjar prata med mig. Det är faktiskt något som dom flesta i Sverige skulle kunna lära sig av.
 
Shoppingturen var följd av ett infall att käka mat med en gång, genast. Våra hungriga magar ledde oss till ett mysigt, grönmålat litet hörn med menyer, foton och blommor på tvättlinor i fönstren. Väldigt vintage och indie. Det stod att stället hette Hudson's, men vi tror mer på namnet "Det Gröna Stället". Vi satte oss ute och var lite för stolta för att flytta oss inomhus när vi insåg att det drog ganska kallt. Vi beställde två mexikanska grönsaksgrytor och två glas Pimm's av en väldigt fnissig servitör. Liksom... bara... va?
 
Vi åt färdigt, drack upp och Josefin kastade sig nästan ut i trafiken för att få fatt på en huskyvalp som krånglat sig ur sitt fastbundna koppel utanför slaktbutiken på andra sidan gatan.
 
 
 
 
Vid halvsju-tiden på kvällen kom Fresher's Week igång på riktigt när vi anlände till The Oyster Room ovanpå Fulham Broadway Station - där vi möttes några stycken även föregående måndag - och anslöt oss till den enorma ansamlingen med nya BIMM-elever. Jag hade jättetrevligt och träffade många roliga människor från Irland, Storbritannien, Sverige, Portugal, Norge, Danmark, Italien osv osv.
 
Ikväll är det dags för Fresher's Week event nummer två; bandiokie.